Sunday, October 21, 2007

Hapus Yuran - Bajet 2008 ternyata menipu rakyat

Malang sungguh bagi semua ibu bapa yang mempunyai anak sedang belajar di sekolah rendah dan menengah ditipu kerajaan Malaysia melalui Bajet 2008 yang memansuhkan yuran persekolahan mulai sesi pengajian Januari depan.
Media cetak dan eletronik pengampu menggambarkan penghapusan yuran persekolah itu suatu hadiah kepada rakyat, media menemuramah ibu bapa pelajar dan menyiarkan komen positif terhadap pengahapusan yuran pesekolahan itu.
Ada yang mangatakan langkah kerajaan menghapuskan yuran sekolah adalah suatu tindakan tepat dari kerajaan yang mementingkan rakyat. Tidak kurang juga ada yang memuji Perdana Menteri setinggi langit kerana membentangkan bajet pemurah itu.
Namun realitinya bukanlah sebagaimana yang dihebohkan, nilai yuran yang dimansuhkan itu hanya RM4.50 (sekolah rendah) dan RM9.00 (sekolah menengah) setahun atau hanya 0.38 dan 0.75 sen sebulan!.
Apakah nilai itu dikatakan dapat membantu meringankan beban rakyat?
Hanya orang tidak siuman sahaja yang menilai 0.38/0.75 sen sebulan sebagai tinggi yang boleh memberi nilai tambahan kepada. Itu lah digambarkan oleh media serta individu yang diwawancara. Sunggu bengong mereka itu!.
Baru-baru ini Timbalan Menteri Pelajaran, Dato' Noh Omar menasihatkan ibu bapa supaya jangan terkeliru (dengan penghapusan yuran persekolahan seperti disebutkan didalam Baget 2008).
Noh dilaporakan berkata ibu bapa hendaklah memahami hanya yuran persekolahan (bernilai 0.38 dan 0.75 sebulan) itu sahaja yang dimansuhkan manakala bayaran lain tetap tidak berubah.
Ertinya ibu bapa tetap akan membayar ratusan ringgit untuk pelbagai yuran sekolah pada hari pertama persekolahan anak mereka nanti
Itu lah realitinya, beban ibu bapa tetap tidak berhapus dengan pengumuman Bajet 2008 yang menghapuskan yuran sekolah!.
Penjelasan Noh itu adalah jawapan tepat terhadap terhadap rakyat bahawa kerajaan sebenarnya telah menipu dan mengelirukan rakyat dengan mewar-war pemansuhan yuran perseolahan didalam baget 2008 lalu sedangkan hakikat sebenarnya kerajaan tidak bersedia untuk menyediakan pendidikan percuma kepada rakyatnya.
Malaysia adalah negara pengeluar minyak tetapi kenaikan harga minyak di pasaran dunia tidak memberi manfaat kepada rakyat kerana pada ketika harga minyak dunia naik mendadak kerajaan pula mengurangkan subsidi minyak kepada rakyat menyebabkan harga minyak dipasaran tempatan naik dan rakyat menanggung kos hidup sara yang lebih tinggi manakala syarikat minyak negara (Petronas) mengaut untung berlipat kali ganda.
Keuntungan petronas kira-kira RM70 billion pada tahun lalu tidak memberi manfaat kepada rakyat.
Rakyat akan menerima manfaat daripada kebaikan harga minyak jika sebahagian kecil daripada keuntungan petronas itu disalur sebagai subsidi pelajaran yang dapat memberi pendidikan percuma kepada generasi muda.
Bagaimanapun kerajaan lebih suka membelanja keuntungan hasil minyak anugerah Tuhan itu untuk kegiatan kurang bermanfaat seperti menganjur perlumbaan kereta Formula 1 dan membina bangunan tertinggi di dunia (satu waktu dulu). menara berkembar Petronas.
Jelas sekali pemberian Allah melalui penemuan minyak dan gas diperut bumi negara ini tidak dimanfaatkan sebaiknya oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk rakyat.
Bebeza dengan sesetengah negara Arab yang kaya dengan minyak dimana rakyatnya mendapat pendidikan percuma dari peringkat rendah hinggalah keperingkat tertinggi. Ia bertujuan untuk melahirkan warga negara berpendidikan dan berilmu.
Jika pemimpin bercakap soal modal insan ini lah masanya untuk menggunakan kekayaan minyak dengan memberi pendidikan percuma kepada rakyat sekurang-kurangnya setakat sekolah rendah dan menengah.
Kerajaan boleh melakukanya jika mahu jangan biarkan hasil minyak anugerah Allah itu diguna untuk membiayai perkara tidak perlu atau untuk memenuhi nafsu pemimpin yang berkuasa.
Ingat Minyak adalah anugerah Allah, bila-bila masa Allah boleh menarik balik nikmatnya sebagaimana berlaku kepada Iraq! - mr

No comments: